Je adem als tool of als doel?

Ademwerk is hot! Je hoort het werkelijk overal. Maar de ene methode is de andere niet en dat kan nogal uitmaken voor het resultaat. Als je door de ademwerkers het bos niet meer ziet, vraag je je misschien af welke methode het beste bij je past. Wat mij betreft is er een belangrijk onderscheid tussen je adem als doel en je adem als tool. Dat zit zo:

Laten we eens beginnen met je adem als doel. Als je moeite hebt met ontspannen ademen, veel vanuit je borst ademt, je vaak benauwd voelt, druk voelt op je borst….Of je hebt serieuze luchtwegklachten, zoals astma, slaapapneu of copd, dan betekent dit, dat jouw natuurlijke ademhaling verstoord is en dat je je lichaam als het ware weer opnieuw moet leren om te ademen zoals het bedoeld is. Je adem is je doel.

In dat geval heeft dan niet zoveel nut om een sessie te doen waarbij je juist bewust gaat hyperventileren. Ja, je kan in zo’n sessie heel veel over jezelf leren. Maar je leert er niet gezonder door te ademen. Wat je nodig hebt in zo’n geval is ademtherapie die je leert hoe je hoort te ademen gedurende je dagelijkse bezigheden. Altijd, overal. Gewoon, gezond ademen. Dat is voor veel mensen al uitdaging genoeg. Je leert hoe ademen eigenlijk werkt, wat de kenmerken zijn van goed ademen en praktische oefeningen om dat jezelf (weer opnieuw) leren.

Je adem als tool gebruiken is een heel ander verhaal. Onze adem is namelijk ongelooflijk krachtig. Met methodes, zoals verbonden ademen en Wim Hof, gebruik je de kracht van je adem voor een specifiek gezondheidsvoordeel. Ik noem dat breathwork, of ademwerk. Door je manier van ademen kun je bijvoorbeeld spanning verminderen, vastzittende emotie en zelfs trauma loslaten, verbeterde concentratie bereiken, je immuunsysteem versterken enzovoorts. Deze methodes zijn heel ervaringsgericht, in de vorm van een sessie. 

Ik schreef hier ooit een artikel over voor Curefinder.nl.

Voor je zomaar in een sessie stapt, bedenk eerst eens wat je doel eigenlijk is. Wil je je manier van ademen verbeteren? Of wil je iets anders bereiken, waar je adem je bij kan helpen?

Training Adem in Balans

Ademen zou vanzelf goed moeten gaan. Daar wil je helemaal niet over na hoeven denken!

In de Training Adem in Balans werk je in 10 weken stap voor stap naar een gezonder adempatroon. Je krijgt hiervoor alles aangereikt wat je nodig hebt: kennis en informatie, oefeningen en tools!

Lees meer ->