Slaapproblemen

Aangezien we ongeveer een derde van ons leven slapen heeft de kwaliteit van onze slaap nogal impact op ons leven. Hoe we ademen speelt een grote rol in de kwaliteit van onze slaap. Te weinig slaap of een slechte kwaliteit ervan kan leiden tot vermoeidheid maar ook tot overactiviteit. Wat eigenlijk hetzelfde oorzaak heeft: het zenuwstelsel is uit balans. Je lichaam blijft tijdens je slaap onnodig in vecht- of vluchtmodus. 

Slecht slapen en slecht ademen

Als je tijdens je slaap in vecht- of vluchtmodus blijft, adem je onbewust meer dan nodig en ontstaat er een tekort aan koolstofdioxide in je lichaam. De automatische reactie van ons lichaam is om zoveel mogelijk van het koolzuurgas binnen te houden en als het ware de uitgang te blokkeren. Hierdoor ontstaan verkrampingen in de spieren van onze luchtwegen, maar ook in onze blaas, darmen, handen, voeten en hart. Als dit maar vaak genoeg gebeurt, wordt het een gewoonte (lage CO2 intolerantie), en gebeurt dat ook automatisch wanneer we slapen. Dit kan voor veel verschillende slaapklachten zorgen.

Slaapproblemen oplossen

Wil je beter slapen? Ga beter ademen! Als je de hele dag te snel, te veel en door je mond ademt, kan je niet rekenen op een goede nachtrust. In de Training Adem in Balans gaan we uitgebreid in op alles wat je overdag kunt doen om ‘s nachts beter te slapen. En ook wat je tijdens je slaap kunt doen om slaapproblemen te voorkomen.

Dit zijn vast 3 tips die je vandaag nog kunt toepassen:

1. Ontspan voor je gaat slapen

Een overactief brein zorgt ervoor dat het sympathische zenuwstelsel actiever is dan nodig als je gaat slapen. Hierdoor verlies je te veel koolstofdioxide  en neem je te weinig zuurstof op. Dit zorgt voor onrust tijdens je slaap.

Kom dus goed tot rust voor je gaat slapen. Doe een ademoefening, Yoga Nidra (geleide meditatie) of wat ook maar werkt voor jou.

Slaapproblemen - Ontspanningsoefeningen beter slapen - Adem in Balans

2. Slaap op je zij

De beste positie voor een volledige ademhaling is op je zij. Dit houdt je luchtwegen open, waardoor ademen makkelijker gaat. Op je rug is de kans groter is dat je kaak naar onder zakt, waardoor je door je mond gaat ademen. Slapen op je zij zorgt ook voor een betere bloedsomloop en vermindert de kans op maagzuur. Slaap je niet prettig op je zij? Op je buik slapen daarna de beste optie.

3. Zorg voor gezonde lucht

Als het te warm en droog is in je slaapkamer, ga je ongemerkt te veel ademen om de warmte kwijt te raken. Daarnaast verlies je door de droogte veel vocht. Houd de temperatuur tussen 18 en 20 graden en de luchtvochtigheid tussen 40 en 60%. De frisse lucht zorgt verder ook voor een betere luchtcirculatie en een gezondere luchtkwaliteit. Zorg dus dat je regelmatig ventileert, liever meerdere keren per dag even kort, dan 1 keer per dag lang.

Slaapproblemen - goede ventilatie slaapkamer - Adem in Balans

Webinar Adem in Balans

Blijf niet met je klachten rondlopen! In dit gratis webinar leer je:

Al meer dan 300 mensen gingen je voor!