Stress

Stress kan beschreven worden als alles wat je dwingt om je aan te passen aan een nieuwe situatie. Daarbij maakt je lichaam een constante prioritering van wat belangrijk is. Als je rent is spierkracht het belangrijkst, als je eet is het de vertering en als je ziek bent krijgt je immuunsysteem de meeste aandacht. Zuurstof is echter altijd topprioriteit. 

Stress verminderen

Omdat we tegenwoordig zoveel prikkels te verwerken hebben, ervaren we vaker stress dan werkelijk nodig is. Stress over deadlines bijvoorbeeld, vaststaan in het verkeer of angst voor afwijzing. We zijn in die situaties niet werkelijk in gevaar, maar ons lichaam reageert wel zo. Als we in die situaties dan ook nog niet voldoende bewegen of ritmisch vanuit ons middenrif ademen, dan werkt de stress cumulatief in ons lichaam.

Wist je dat je lichaam ook in vecht- of vluchtmodus kan komen als je iets doet of ervaart wat je leuk vindt? Als je aan het sporten bent, geniet van een gezellig etentje, zelfs als je verliefd bent! Dit is op zich allemaal gezond, maar doordat het sympathisch zenuwstelsel op dit soort momenten geactiveerd wordt, kan ons lichaam het alsnog als stress ervaren.

Stress symptomen

Als we stress ervaren wordt dus ons sympathische zenuwstelsel geactiveerd en stijgen de stresshormonen adrenaline en cortisol. Onze ademhaling versnelt en uit onderzoek blijkt dat tijdens dit overademen de adrenaline in je lichaam met 360% stijgt. Dit zorgt voor te lage koolstofdioxideniveaus en dat zorgt weer voor stress. Deels omdat het lichaam niet genoeg zuurstof krijgt, deels omdat luchtwegen en bloedvaten vernauwen en daardoor de uitwisseling tussen zuurstof en koolstofdioxide beperkt wordt. Zo kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen waarin adrenaline en overademen elkaar versterken en je dus een ongezond adempatroon aanleert. 

Omgekeerd kunnen ongezonde ademgewoontes ook stress opleveren. Overademen brengt je lichaam namelijk altijd in vecht- of vluchtmodus, ook als je zelf niet bewust stress ervaart. Je ademt sneller dan nodig, en misschien wel door je mond, terwijl die eigenlijk alleen bedoeld is voor ademen in noodsituaties. Hiermee geef je je lichaam het signaal dat het zich moet voorbereiden op vechten of vluchten.

Om niet uitgeput te raken hebben we hebben allemaal een balans nodig tussen actie en rust. Hoe meer je vertraagt, hoe rustiger je praat en beweegt, en hoe meer je bewust licht en ritmisch ademt, hoe meer het parasympathische deel van je zenuwstelsel actief is.

Ontspanningsoefeningen bij stress

Door je adem te vertragen adem je minder lucht en zo blijft er meer koolstofdioxide in je lijf. Dit ontspant en verwijdt de bloedvaten. Hierdoor krijgen de zuurstofhongerige hersenen meer zuurstofrijk bloed, waardoor ze beter kunnen ontspannen. Je hartslag vertraagt, je spijsvertering wordt beter, je spieren, bloedvaten en luchtwegen ontspannen. Koolstofdioxide is onze natuurlijke rustgever!

Als je hier regelmatig mee oefent, train je je lichaam om kalmer te reageren op inkomende prikkels. Je leert je lichaam nieuwe gewoontes en de zuurstofopname op celniveau verbetert. Het celgeheugen krijgt als het ware een update.

Probeer bijvoorbeeld eens deze audio van de kalmerende wisselende neusademhaling of bekijk eens meer informatie over de Training Adem in Balans.

Stress verminderen - Adem in Balans

Webinar Adem in Balans

Blijf niet met je klachten rondlopen! In dit gratis webinar leer je:

Al meer dan 300 mensen gingen je voor!